Jókai Mór: A kőszívű ember fiai
Keletkezési körülményei
1869-A regény a Hon című folyóiratban jelenik meg először folytatásban és még ugyanebben az évben önállóan is. A mű írásának idején a bécsi udvar más politikát képviselt Magyarországgal szemben, mint 1861-ben (A kiegyezési kísérlet időszakában). Újra bevezetik az önkényuralmat. 1866-ban már nem csak a nemesség kereste a kiegyezés lehetőségét, hanem Ausztria is. Jókainak így szinte a semmiből kellett feltámasztani az 1848-49-es forradalmat. Az emberek egyre kezdtek eltávolodni a múltúktól. Ezzel a társadalommal állítja szembe Jókai a Baradlayakat.
Cím értelmezése
A kőszívű ember alatt Baradlay Kazimír főispánt értjük, mivel végrendeletében meghatározza a fiai és felesége sorsát. Baradlay olyan ember, aki számára nem léteznek érzelmek. Síró feleségére ráparancsol, hogy ne sírjon, hanem a végrendeletet írja. A boldogság és a szeretet neki nem létezik. Erre utal, hogy feleségét a kötelező gyászév letelte előtt férjhez akarja kényszeríteni (de a férjet ő jelöli ki). Ödönt elválasztaná szerelmétől (mert szerinte nem megfelelő a rangja), Richárdnak megtiltaná a nősülést, így elveszi a családjától a boldogság lehetőségét. Tehát kőszívű ember.
Műfaj sajátosságainak felismerése
Műfaja romantikus regény, melyben a szereplők jellemzése olykor az egekig dicsőített vagy a végletekig rossz. A cselekmény szerkezete többszálú, így igen bonyolult. A váratlan fordulatok is nagy szerepet játszanak a műben.
A regény szerkezete
- Előkészítés: Míg a Baradlay ház egyik részében mulatozás folyik, néhány szobával odébb Baradlay főispán a végrendeletét diktálja, azonban nem a család vagyonáról rendelkezik, hanem a felesége és fiai sorsáról.
- Bonyodalom: Az özvegy miután férje meghal, megesküszik, hogy mindenben az ellenkezőjét teszi, mint amit egykori férje diktált.
- Kibontakozás: Az anya mindhárom fiát hazarendeli Magyarországra. Elsőként Ödön tér haza. Hazaérte után feleségül veszi egy pap lányát, Arankát és a vármegyei nemesség élére áll. Másodikként Richárdot indítja haza, de érte már el kellett mennie Bécsbe. Richárd egy kolostorban hagyja szerelmét, Editet és hazajön irányítani a magyar forradalmat. Jenőt viszont már nem ilyen könnyű hazahívni. Bécshez köti szerelme, Plankenhorst Alfonsine és a munkája. Végül is a fiú otthagyja a fényesnek ígérkező karriert és hazajön Magyarországra. A regény második része inkább a szabadságharcról szól. A magánélet háttérbe szorul a történelem mellett. Richárd és Ödön részt vesz a forradalomban, Baradlayné sérülteket ápol. Jenő az, aki tulajdonképpen kívül marad az eseményeken.
- Tetőpont: Ödön hosszú gondolkozás után felhasználja azt az útlevelet, amit Tallérossy adott neki de elfogják. Később megszökik, és hazajutása után feladja magát. Az egész család rettegve várja az idézést és a pert. Richárd börtönbe kerül.
- Megoldás: a megoldásban két véletlen is bekövetkezik. Ödön és Richárd aktívan részt vett a forradalomban, míg Jenő nem vett részt a küzdelemben. Egy véletlen névcsere folyamán Ödön helyett Jenő nevét írják az idézésre. Jenő jelentkezik a törvényszéken, hogy megmentse családos bátyját a halálbüntetéstől. Edit és Richárd összeházasodnak és egy véletlen folyamán kiderül, hogy a Plankenhorst vagyon is őket illeti.
Szereplők és jellemzésük
- Baradlay Kazimir, a kőszívű ember: Az első szereplő, akinek jellemét megismerjük a regényben, Baradlay Kazimír. A haldokló családfő, kemény, okos, erős akaratú férfi. Szinte minden gondolatsorát így kezdi: "Akarom..." Parancsoláshoz és parancsai teljesítéséhez szokott. Erejét mutatja, hogy felesége szerint holtában is képes befolyásolni a család életét. (Ezt Baradlay is így gondolja.) Az ő arcképével vitatkozik Baradlayné a harc idején, a képnek tesz szemrehányást, amikor Jenő haláláról értesül, s ott érzi úgy, a szellem megbékélt. Ez a hatalmas akarat egy cél érdekében mozog: fenntartani politikai életművét, melyek kulcsszava: magyar nemes. E célnak akarja alárendelni a család jövőjét.
Baradlay olyan ember, akinek számára nem léteznek érzelmek. Síró feleségére ráparancsol, ne sírjon, hanem a végrendeletet írja. Az egyéni boldogság, s szeretet számára ismeretlen fogalom. Erre utal, hogy feleségét a kötelező gyászév letelte előtt házasságra akarja kényszeríteni - de a férjet ő jelöli ki. Ödönt elszakítaná szerelmétől, mert rangja nem megfelelő. Richárdnak megtiltaná a nősülést, így elveszi tőle a családi boldogság lehetőségét.
Tehát kőszívű ember.
Akaratának legnagyobb ellenfele a felesége. Ha Baradlay annak szentelte életét, hogy a magyar nemességet naggyá tegye, kiváltságait megőrizze, Marie asszony annak, hogy ezzel szembeszálljon, és az egész hazát tegye naggyá.A mű démoni figurája Plankenhorst Alfonsine. Alfonsine jellemében a regény lágyabb női szereplőinek is ellentéte. Rajtuk kívül a regényben sok érdekes, különleges vagy egészen hétköznapi figurát ismerhetünk meg. Őket az író - fontosságuktól függően - alaposabban vagy csak egy - két ecsetvonással jellemzi.
- Özvegy Baradlayné, a kőszívű neje, özvegye
- Baradlay Ödön, az elsőszülött
- Baradlay Richárd, a második fiú
- Baradlay Jenő, a legifjabb fiú: Baradlay Jenőt sokan félreismerik az első oldalakon. Félénk, gyáva alakként tituláljuk, és általában legelőször nem ő a kedvence az olvasóknak. Egy bátortalan, irodai ember, aki nem mer kiállni magáért, még a saját szerelmét sem meri megszólítani. Vékony, csontos, szemüveges, mai köznyelven: Tipikus anyámasszony-katonája. Erre még az teszi rá a koronát, hogy tényleg édesanyja kedvenc fia, és az édesapjáé is. Később, a történet előrehaladtával azonban nagy fordulatot vesz a történet: Sok bátor és rá nem jellemző tett után 180°os fordulatot vesz az eddigi történetbeli szerepe: Feláldozza életét testvéréért cserébe. Bátor, szeretetteljes, önfeláldozó, felelősségteljes volt a tett, és ő maga is. Mint végül kiderült, a külső mögött egy mély érzésű ember lakozik, aki mindenre elszánt, és megmenti szeretteit az élete árán is. Azt hiszem a könyvet végleg becsukva mindenki tisztelettel ejtheti ki a nevét.
- Ridegváry Bence, nagyúr
- Tallérossy Zebulon, úr
- Lángh Bertalan, protestáns prédikátor
- Aranka, Ödön szerelme
- Edit, Richárd szerelme
- Plankenhorstné, báróné
- Plankenhorst Alfonsine, úrhölgy
- Leonin, orosz nemes, Ödön barátja
- Pál úr, Richárd szolgája
- Boksa Gergő, rabló, később forradalmi kapitány
- Palvicz Ottó, Alfonsine szerelme
- Károly, Ottó és Alfonsine gyermeke
- Szalmás Mihály, kém
A mű szereplőit kétféle szempont szerint csoportosíthatjuk. Eszerint elkülönítünk fő, mellék és epizódszereplőket. Főszereplőknek nevezzük azokat az embereket, akiknek életét a regény valójában leírja (pl: a Baradlay fiúk, Baradlayné, Alfonsin) Mellékszereplőknek nevezzük azokat a szereplőket, akiknek a sorsa a főszereplők sorsához kapcsolódik. Az epizódszereplők csak egy-egy pillanatra bukkannak fel, ekkor szerepük lényeges lehet, de sorsukat egyáltalán nem ismerjük meg ( pl: Mihály mester, Mindenváró Ádám). Illetve, a másik csoportosítási szempont, hogy a szereplők hogy állnak hozzá a bécsi forradalomhoz és a magyar szabadságharchoz. Akik a függetlenség eszméi mellett állnak (Pl: Baradlayné, Ödön) és akik a szabadságharc ellen vallanak (Pl: Alfonsin, Rideghváry). Néhány szereplő véleménye és tettei változnak a mű folyamán (Pl: Richárd, Tallérossy).
Baradlay Kazimír, a kőszívű ember akaratának legnagyobb ellenfele a felesége. Ha a főispán annak szentelte életét, hogy a magyar nemességet naggyá tegye, a felesége annak, hogy az egész országot tegye azzá. A mű démoni figurája Plankenhorst Alfonsine. Az ő jellemében megismerhetjük az angyalarcú, de egyben démoni asszonyt. Rajtuk kívül a műben rengeteg érdekes vagy egészen hétköznapi figurák is jelen vannak. Őket Jókai a fontosságuk szerint alaposabban vagy csak nagy vonalakkal jellemzi.
A regényben nagy szerepet játszanak a szereplők közti konfliktusok. Ilyen pl.: Alfonsine összetűzése Edittel, vagy a két testvér konfliktusa.
Helyszínek
- Nemesdomb
- a Baradlay ház
- Pest
- Buda
- Bécs
- Oroszország
- Körös-sziget
- Kárpátok
- Királyerdő
- Szentpétervár
A műben felfedezhetjük romantikus regény sajátosságait, így a helyszíneken is látható. A helyszíneket két csoportra bontjuk, a valóságos és a kitalált helyszínekre. Valóságos helyszínek pl: Pest, Buda, Bécs, Szentpétervár, Oroszország, Körös-sziget. Kitalált helyszínek pl: Királyerdő, Nemesdomb